hkr.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Datorspel som lärmiljö av andraspråk: ett elevperspektiv på engelskinlärning
Kristianstad University, Faculty of Education.
2020 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Som ett av tre kärnämnen i grundskolan utgör engelska en stor del av undervisningen. Trots det blir engelskundervisningen allt för ofta formaliserad och tagen ur sitt sammanhang. Det leder till ett kunskapsglapp mellan fritidsengelska och skolengelska. Flertalet studier har visat att elever med datorspelsbakgrund visar högre kunskap i engelska än elever utan datorspelsbakgrund och frågar man elever i mellanstadiet svarar de flesta att de lär sig engelska bäst på fritiden. I denna undersökning har jag analyserat elever med datorspelsbakgrund egna resonemang kring engelskinlärning och försökt finna faktorer som gör lärandet meningsfullt för dem. Med hjälp av en fokusgruppsintervju med sex elever från årskurs 5 blev resultatet väntat. De flesta tycktes lära sig engelska bäst via datorspel vilket leder till frågan varför det är så. Resultatet ger oss en inblick hur elever kan resonera kring sin inlärning av ett andraspråk och bidrar således med ett elevperspektiv till den befintliga forskningen. Inspirerad av grundad teori har jag analyserat elevernas resonemang kopplat till begrepp som motivation, interaktion, stöttning och autenticitet som i sin tur grundar sig i ett sociokulturellt synsätt på lärande. 

Abstract [en]

As one of three core subjects in Swedish compulsory school, English is a major part of teaching. However, all too often, English teaching is formalized and taken out of context. This leads to a gap of knowledge between extramural English and school English. Many studies have shown that students with a computer gaming background show higher knowledge in English than students without a computer game background and when asked, students in grades 4-6 often respond that they learn English best in their spare time. In this study, I have analysed gaming students’ own reasoning about English learning and tried to find factors that make learning meaningful to them. In the form of a focus group interview with six students from grade 5, the result was expected. Most students, according to themselves, seemed to learn English best through computer games, which leads to the question of why this is so. The result gives us an insight into how students can reason about their learning of a second language and thus contributes with a student perspective to the existing research. Inspired by grounded theory, I have analysed students’ reasoning linked to concepts such as motivation, interaction, scaffolding and authenticity, which in turn derive from a sociocultural approach to learning.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 28
Keywords [sv]
Fritidsengelska, skolengelska, datorspel, sociokulturellt lärande, kunskapsglapp
National Category
Didactics
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hkr:diva-20393OAI: oai:DiVA.org:hkr-20393DiVA, id: diva2:1394911
Educational program
Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-02-21 Created: 2020-02-20 Last updated: 2020-02-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(411 kB)200 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 411 kBChecksum SHA-512
24e82a0398795f10a203ae14c8a0d027545de58f4d7d4a33205983ff89698a07a199b3a65724f01e652da26a4fa51346aca487e1a401115e286535b4cb363caf
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Sjöström, Jens
By organisation
Faculty of Education
Didactics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 200 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 377 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf