Fritidslärarens syn på brädspel som ett verktyg för kunskapsbildning: en kvalitativ studie om lärares perception av brädspel som pedagogiskt redskap
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
Leisure teacher's view of board games as a tool for the formation of knowledge : a qualitative study of teachers' perception of board games as an educational tool (English)
Abstract [sv]
Vygotskijs teorier talade mycket om barns utveckling i leken. Jag har valt att byta ut begreppet “lek” mot “spel”, mer specifikt brädspel, i den kontexten. Med brädspel kan eleverna ta åt sig av teoretiska kunskaper på ett praktiskt sätt. Det är även en nyckel för elever som pratar ett annat modersmål än svenska då språket har en stor vikt i spelet vad gäller kommunikation och att läsa regler. Det är även ett bra verktyg för att kunna lyfta eleverna ur Piagets teorier kring utvecklingsstadier där brädspel ofta tränar spelaren att tänka abstrakt och strategiskt. För att på ett adekvat sätt få svar på min frågeställning kring synen på brädspel som ett verktyg för inlärning, samt hur användandet ser ut, har jag valt att använda mig av en kvalitativ metod. I det genomförde jag intervjuer med fritidshemslärare i en mindre kommun i Sverige. Resultatet blev att lärare har en bra inställning till brädspelets pedagogiska potential och att det används flitigt i varierande syfte.
Abstract [en]
Vygotsky's theories spoke a lot about children's development during play activities. I have chosen to replace the term "play" with "games", more specifically board games, in that context. With board games, students can take advantage of theoretical knowledge in a practical way. It is also a key for students who speak a different mother tongue than Swedish, as the language is of great importance in the game in terms of communication and reading the rules. It is also a good tool to be able to elevate students from Piaget's theories of developmental stages where board games often train the player to think abstractly and strategically. Which my respondents agree with and emphasizes that the students should play more board games and the leisure centre should ensure that the opportunity exists for this with varied options of board games. This is to create a varied and meaningful leisure time at the leisure centre. In order to adequately answer my question about the view of board games as a tool for learning, and how it’s used, I have chosen to use a qualitative method. In this, I conducted interviews with leisure-time teachers in a small municipality in Sweden. The result was that teachers have a good outlook on the board game's pedagogical potential and that it is widely used for various purposes.
Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 34
Keywords [en]
Board game, leisure, curriculum, artefact, Vygotskij, Piaget, educational tool
Keywords [sv]
Brädspel, Fritidshem, Vygotskij, Piaget, Artefakt, Pedagogiskt, Redskap
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hkr:diva-19359OAI: oai:DiVA.org:hkr-19359DiVA, id: diva2:1319551
Educational program
Grundlärarutbildning: fritidshem
Supervisors
Examiners
2019-06-052019-06-022019-06-05Bibliographically approved